Foto: Šesťdesiatročný krásavec pred panelákom
16. September 2017 · Autor: admin
Šesťdesiatročného krásavca sme objavili pred jedným z rimavskosobotských panelákov. Že ide o vzácneho veterána, je na prvý pohľad každému jasné. Škoda Octavia ST440, ročník výroby 1957, dokonca brázdi ulice mesta.
Ako nám prezradil jej majiteľ Zoltán Csíkos, má platnú STK a EK. Tohto krásavca vlastní asi tri roky a po renovácii na ňom jazdí pár mesiacov. Naozaj, pozreli sme sa aj pod kapotu, ale motor je vyleštený ako nový. Okoloidúci chlapi hneď skonštatovali: „Fíha, ešte aj klinový remeň je napnutý ako nový a má dynamo, cievku a rozdeľovač na štyri sviečky.“ Dokonca objavili aj technickú zaujímavosť, ktorá sa už nenachádza na nových autách. Ňou je uzemnenie karosérie na plus pól i s vypínačom kábla.
Osobne sa síce v týchto technických detailoch nevyznám, ale susedia boli bez seba. Ako žena však môžem potvrdiť, že interiér vozidla je vybavený pohodlne. Veď toto autíčko nie nadarmo v minulosti vyvážali aj do Ameriky. Nie každý si ho pritom mohol dovoliť. A keď si naň niekto našetril, musel čakať aj dva-tri roky, ak ovšem nemal „papalášsku“ výnimku.
Jedno treba uznať, aj v Rimavskej Sobote sú zanietení veteráni, akým je Zoli Csíkos. Začína tu fungovať aj veteránsky klub. Ani ja som tomuto vyše polstoročnému krásavcovi neodolala a musela som sa s ním odfotiť. Nuž, posúďte sami. Nie je príťažlivý?
Autor: Marta Kanalová
Publikované 16. 9. 2017
Páka prevodovky pod volantom, 1000 cm3 motor- ako v MB-čke, kufor ako naša stará mraznička ! Anténa na pravej strane, biele smerovky, protibežné stierače, no a ďalšie čerešničky !
Po FB- konzultácii s odborníkom (ktorý so svojimi žiakmi robil na tému Škoda Spartak-Octavia ročníkovú prácu) sme sa zhodli, že s najväčšou pravdepodobnosťou to bude Spartak ST440 z roku 1957. Octavie začali vyrábať až po ukončení výroby Spartaka v roku 1959. Aj keď tá páka pod volantom (ako u Octavie) nás zmýlila všetkých. Takže možno, počas rekonštrukcie auta použili súčiastky a diely z oboch príbuzných typov áut.
Škoda, že sme nepozreli TP vozidla- boli by sme múdrejší, i keď podľa známeho – bývalého policajta, nielen počas renovácie ale aj v papieroch sa mohli uviesť “nie celkom presnosti” -však ide iba o veterána.
Tak či tak, Zoliho voz je naozaj krásavec !
Som majiteľ auta (len pre informáciu) rád dodám, že áno je to Spartak 440 s obsahom 1089 cm3 vrt.68. Čo sa týka radenia, Škoda Spartak sa vyrábal na export s radením pod volantom, na československý trh s radením na podlahe (viď aj iné odlišnosti na Spartaky.cz).
Počas rekonštrukcie sa použili diely na 89% pôvodom Spartaka.
Rád si vymením informácie s kýmkoľvek, koho zaujímajú staršie vozidlá Škoda.